Goed, beter, best

vrijdag 6 juli 2018
Slimmer, efficiënter én innovatiever samenwerken. Daar steken we samen met onze opdrachtgevers veel tijd en energie in. Eén van die opdrachtgevers is woningcorporatie Area uit Uden/Veghel. Zij namen het initiatief om samen met ons en andere (toe)leveranciers kritisch te kijken naar het verbeteren van hun ‘vraaggestuurd onderhoudsproces’.



Het ‘vraaggestuurd onderhoudsproces’ is een traject waarbij huurders van Area zelf mogen aangeven wanneer en hoe ze hun keuken, badkamer of toilet in hun huurwoning willen laten vervangen. Hendriks SGR is in dit traject al jarenlang een vaste partner van Area. “Die samenwerking bevalt prima”, vertelt John Sleegers, teamcoach Bedrijfsbureau bij Area. “Hendriks SGR levert kwaliteit en er is wederzijds vertrouwen. Een prettige basis.”

Verbetering
Het was voor Area de eerste keer dat ze een ‘procesoptimalisatieoverleg’ voor alle in- en externe betrokkenen hielden. “We zijn continu op zoek naar verbetering, naar efficiëntie en toegevoegde waarde voor onze huurders”, vertelt John. “Tijdens het overleg hebben we alle stappen van het vraaggestuurd onderhoudsproces zorgvuldig in beeld gebracht. Bovendien hebben we kritisch gekeken welke stappen in het proces beter of anders kunnen.” 

Eén van die verbeteringen, is de opname van de verbouwing bij de huurder. John: “Voorheen ging er altijd een technische beheerder van ons en de aannemer mee. Na hun goedkeuring werden de andere partijen geïnformeerd en aan het werk gezet. We hebben na ons overleg afgesproken dat de aannemer voortaan alleen gaat, zonder iemand van Area. De aannemer heeft verstand van wat er moet gebeuren en kan direct anderen aan het werk zetten. De lijntjes worden zo een stuk korter en de werkwijze transparanter. Vooral ook voor onze huurders.” 

‘De lijntjes worden korter en de werkwijze transparanter’

Twee keer
Het is de bedoeling dat zo’n optimalisatieoverleg vaker gaat plaatsvinden. “Ik denk aan twee keer per jaar”, zegt John. “Dat is meer dan voldoende. Je moet immers ook de tijd hebben om de afgesproken stappen te kunnen maken. Om daarna weer samen het proces nog verder aan te scherpen.”

Delen op Facebook Delen op Twitter Delen op LinkedIn